9. mars 2012

Fingermat

Jeg har ingen nye babymatoppskrifter å poste, for min babys middag ser som oftest ut som på dette bildet for tiden. Han vil nemlig ikke ha mat fra skje, men heller plukke og putte den i munnen selv. Prøver jeg å gi skje dytter han den vanligvis vekk og kniper munnen sammen, så jeg har funnet ut at det er mye bedre å gi han mat i biter. Han er flink til å få i seg maten med fingrene og spiser godt, så da er det jo ikke noe problem, bortsett fra at det selvsagt blir litt søl (men det blir det uansett).

Det er selvfølgelig ikke all mat som er like lett å gi i biter, noe går jo lett i oppløsning. Men både fisk og kyllingfilét går veldig greit, og det viser seg også at lillegutt liker poteter og brokkoli mye bedre enn jeg trodde nå som han får spise det selv. Og både potet og brokkoli egner seg godt til å helle olje eller smør over, slik at vi også får gitt litt fett i middagen foruten det som er i kjøttet/fisken. Jeg vet ikke hvor lenge denne skje-nekten vil vare, men nå som jeg har vent meg til det synes jeg faktisk at det er flere fordeler med det, f.eks. at babyen min lærer seg å spise mat som ikke er finmost, han trener finmotorikken sin, og han lærer seg hvordan de ulike tingene smaker hver for seg i stedet for i en blanding.

Jeg hadde lest om såkalt baby-led weaning/babystyrt mattilvenning tidligere, men ikke tenkt på å bruke den tilnærmingen selv, men ut fra det jeg har kest funker det bra for mange. Interessant å lese om slik at man kan få litt tips om hvilken mat som egner seg også. Vil du vite mer om dette kan du lese denne fine artikkelen hos Ammehjelpen (mange gode tips selv om man ikke ammer), samt litt hos Margit Vea.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar