4. september 2011

Brystbetennelse og abcess i brystet

Første ordentlige innlegg på bloggen, og temaet er kanskje ikke fornøyelig å lese om, men jeg vil gjerne dele min erfaring. Jeg var nemlig plaget med abscess i brystet i de to månedene jeg ammet sønnen min, og prøvde å finne info om dette på nettet, men det var skrevet lite om det. Kanskje sitter det akkurat nå en annen ammende mor der ute med de samme problemene og søker etter informasjon på nettet...

Som sagt ammet jeg sønnen min i bare to måneder. Ammingen fungerte i og for seg greit, jeg hadde stort sett nok melk, og både babyen og jeg fikk det greit til etter en noe kløning i starten. Problemet var imidlertid at jeg hadde problemer med den ene puppen mer eller mindre gjennom hele ammeperioden. Det startet med at jeg ble sår på brystvortene, noe som vel er ganske vanlig når man starter å amme. Den ene brystvorten ble mer sår enn den andre, og var ganske vond, men jeg fortsatte å amme som anbefalt. En uke etter at sønnen ble født fikk jeg høy feber og undersiden av puppen ble rød og varm. Jeg kjente også en hard klump i det vonde brystet. Jeg dro til legen, og fikk konstatert brystbetennelse. Fikk resept på antibiotika, og beskjed om å amme ofte. Det gjorde jeg, og ble raskt bedre. Da antibiotikakuren var ferdig følte jeg meg i fin form, og klumpen i puppen var borte, trodde jeg i alle fall. Det er mulig at den bare var blitt mye mindre, og at jeg derfor ikke kjente den, det vet jeg ikke sikkert.

Etter cirka en uke kom uansett klumpen tilbake, og den forsvant ikke selv om jeg både ammet ofte og passet på å "tømme" brystet så godt som mulig ved å bruke brystpumpe. Det ble bare vondere og vondere, og brystet ble igjen rødt og varmt på undersiden (klumpen var på undersiden av puppen). Jeg hadde tidligere vært i kontakt med ammepoliklinikken ved sykehuset, og tok kontakt med den igjen. De ba meg om å komme samme dag, fordi de mistenkte at det var en abscess i brystet og ikke bare en tett melkegang. Fra ammepoliklinikken ble jeg sendt videre til en avdeling som tok ultralyd av brystet mitt. De så at klumpen antagelig var fylt med puss, dvs. at det var en abscess, og skulle derfor tappe den ved hjelp av såkalt ultralydassistert incisjon. Det skjedde ved at jeg fikk lokalbedøvelse i puppen, noe som nesten ikke var vondt i det hele tatt (bare et raskt lite sprøytestikk). Når bedøvelsen hadde begynt å virke, kikket legen med ultralyd på brystet for å lokalisere abscessen igjen, og stakk en sprøyte inn i den og dro ut pusset med sprøyte. Det hele gikk veldig kjapt, og brystet kjentes med en gang mye bedre. Det var cirka 20-30 ml. puss i abscessen, fikk jeg opplyst. En uke senere var jeg tilbake på sykehuset for kontroll, og ultralydundersøkelsen viste at abscessen ikke hadde kommet tilbake!

Jeg var lettet og fornøyd med å være frisk i puppen, og sønnen min og jeg dro på ferie til familie et annet sted i landet. Etter bare noen få dager fikk jeg imidlertid vondt i puppen igjen, og den ble rød og varm akkurat som tidligere. Jeg skjønte fort at dette antakelig dreide seg om det samme som tidligere, og dro til legevakten. Legevakten var i samme bygg som sykehuset, og jeg ble sendt videre til en turnuslegevikar som etter å ha konferert med en kirurg på telefonen, bestemte seg for å skjære opp abscessen slik han kunne skylle sårhulen for å sikre at alt pusset kom ut. Såret skulle være åpent etterpå, slik at det kunne gro innenfra og ut, og dermed hindre ny pussdannelse. Jeg fikk lokalbedøvelse og legen skjærte et lite snitt i brystet mitt. Han klemte og trykte, og det hele var ganske ubehagelig på tross av bedøvelsen. Jeg forstod at ting ikke gikk helt etter planen, og legen forklarte etterhvert at han ikke fikk ut noe puss. Han forsøkte å skjære litt større åpning, men fikk ikke ut noe annet enn koagulert blod. Størrelsen på klumpen ble uansett mindre, men han regnet med at det var puss igjen i der, men sa at forhåpentligvis kom kroppen til trekke det tilbake av seg selv. Det var nok kanskje det som skjedde, for etter noen dager var jeg bra i brystet igjen, og måtte bare passe på å rense såret slik jeg hadde blitt insturert i. Såret grodde fint, og jeg trodde at nå var det endelig slutt på problemene.

Men neida, etter mindre enn et par uker kom abscessen tilbake, like vond som tidligere. Jeg var igjen på sykehuset og fikk tømt den på samme måte som første gang. Denne gangen fikk jeg en antibiotikakur, fordi jeg hadde høy feber. Det gikk bra, men det tok ikke mer enn to uker før abscessen kom tilbake igjen. Jeg fikk time på sykehuset igjen, og denne gangen ble det tappet ca. 50 ml. puss. Æsj, men godt å bli kvitt det! Denne gangen sa imidlertid legen som foretok "tappingen" at det ikke var noen vits i at jeg kom tilbake dersom jeg fikk de samme problemene igjen. Han skrev en henvisning til meg slik at jeg kunne komme til en avdeling på sykehuset hvor de kunne skjære opp abscessen og sette inn dren i puppen!

Det var da jeg bestemte meg for å slutte å amme. I tillegg til problemene med abscessen, var jeg også mye plaget med tette melkeganger i det samme brystet. Fastlegen min hadde tidligere nevnt for meg at i noen tilfeller var det kanskje best å slutte å amme. Noen av de ansatte ved sykehuset hadde også forklart meg at jeg antakelig ville bli kvitt problemene med abscessen når ammeperioden var ferdig. Det var med litt tungt hjerte, men samtidig med optimisme jeg bestilte time hos fastlegen for å få resept på medisiner som kunne hjelpe til med å stoppe melkeproduksjonen. På grunn av alle problemene med brystet var jeg nemlig redd for å slutte å amme på mer naturlige måter som f.eks. nedtrapping eller stram bh/skjerf rundt brystene. Legen gav meg resept på tablettene Parlodel, som bidrar til å stoppe melkeproduksjonen. Jeg kommer til å skrive et eget innlegg om min erfaring med disse medisinene.

Sønnen min var nesten to måneder da jeg begynte på "melkestopptablettene", og sluttet å amme han. Overgangen til morsmelkerstatning og flaske gikk heldigvis veldig greit. Men abscessen kom tilbake igjen! Jeg forstod at det ikke var noen vei tilbake, jeg slapp nok ikke unna operasjon og dren i puppen, så jeg kontaktet sykehuset igjen. Jeg så for meg at dette var et inngrep som kunne gjøres poliklinisk slik at jeg fikk dra hjem igjen med dren i brystet samme dag. Jeg ble imidlertid innlagt, og var på sykehuset til drenet ble tatt ut etter fire dager. Selve inngrepet ble gjort i narkose. Legen hadde visstnok fått ut ganske mye puss, og jeg fikk en dose smertestillende intravenøst da jeg våknet fra narkosen. Senere fikk jeg smertestillende og betenselsesdempende tabletter, så jeg hadde heldigvis lite vondt. Såret ble skylt flere ganger daglig, og det kom ikke noe puss hverken i bandasjen eller ved skylling, kun blodvann, noe som var et bra tegn. Drenet ble derfor tatt ut etter fire dager, og jeg ble sendt hjem med beskjed om å passe på såret og ta kontakt dersom det skulle være noe.

Det er i dag litt over en uke siden jeg ble utskrevet fra sykehuset, og jeg føler meg i veldig fin form. Såret var åpent etter at drenet ble tatt ut, slik at det skulle kunne gro innenfra og utover. Det kom litt blod og sårveske hver dag hele den første uken, men nå har såret lukket seg, og det ser fint ut i mine øyne. Nå både håper og tror jeg at jeg er ferdig med puppeproblemene for godt! I og med at jeg ikke har melkeproduksjon lenger blir det jo mer ro i brystet, og alt av puss og bakterier bør jo være borte fra brystet nå, så jeg tror jeg sjansen for at abscessen kommer tilbake er liten.

Jeg er fornøyd med at jeg sluttet å amme, selv om det også var litt trist. Jeg har i etterkant hørt om og snakket med flere som har fått abscess i brystet mens de ammet, og noen fortsatte å amme uten flere plager, mens andre måtte gå med dren i brystet i lange tider. Jeg har tenkt på om jeg kanskje kunne sluppet unna mange problemer og fortsatt ammingen dersom jeg hadde fått operasjon og dren tidligere, men det kan jo ingen vite. Jeg er uansett glad for at jeg greide å amme sønnen min de to første månedene av hans liv. Det er bedre å være frisk og gi flaske, enn å være syk og amme, tenker jeg. Vil presisere at det var kun en av gangene jeg fikk abscessen tilbake at jeg hadde feber. De andre gangene var jeg i fin form, og blodprøvene viste at crp lå på et normalt nivå. Så abscess i brystet behøver ikke nødvendigvis bety at man har feber eller nedsatt almenntilstand. Men vondt i puppen gjør det uansett! Abscessen trenger heller ikke å være synlig på utsiden av brystet som noen klump. Min abscess lå langt inne i brystet, og jeg ble bare litt rød på huden i området rundt. Jeg har tenkt en del på hvorfor jeg skulle være så uheldig å bli plaget av brystabscess, og tror at jeg må ha fått bakterier inn i brystet via såret jeg hadde på brystvorten den første tiden jeg ammet. Jeg tror at abscessen kom tilbake på tidspunkter hvor jeg hadde veldig mye melk, slik at det fort ble fullt og jeg fikk melkespreng. Siden jeg til tider hadde så mye melk, ble ikke brystet godt nok tømt ved amming, og det ble kanskje god grobunn for bakterier. Ikke vet jeg...

Dette er kanskje ikke en oppløftende historie å lese for andre i samme situasjon, men jeg ville uansett dele min erfaring. Kanskje kan den være til nytte for noen. Skriv gjerne en kommentar til dette innlegget dersom det er noe du vil spørre meg om. Jeg er imidlertid ikke helsepersonell, så ta kontakt med lege dersom du mistenker at du har en abscess i brystet. Ammehjelpen har mye nyttig informasjon om amming på sine sider, og der finnes også en artikkel om abscess, her.


45 kommentarer:

  1. Hei. Synes det er veldig fint at du har lagt ut historien din. Min er ganske tilsvarende. Dvs. har to abcesser i høyre bryst. Er til behandling på Brystdiagnostisk på Ullevål, der de har tappet abcessene med sprøyte via ultralyd (slik du gjorde først). Har gjort dette 3 ganger, og det ser nå ut til å kun være blodvann igjen. Skal til kontroll i mars. Håper jeg slipper operasjon og dren. Tror jeg fikk dette via brystvorten i starten av ammingen. Har ikke hatt feber eller nedsatt allmenntilstand. Synes det er altfor lite info om at dette kan oppstå. Jeg søkte hele tiden hjelp på helsestasjon/ammeveileder på Ullevål/fastlege, om smerter ved amming. Likevel gikk det så langt at jeg fikk abcess pga sen behandling. Jeg har klart å fortsette å amme, og barnet er nå snart 4 måneder. Melkeproduksjonen har nå stabilisert seg og brystvortene er ikke såre mer, så forhåpentligvis slipper jeg mer dritt.

    SvarSlett
  2. Hei!
    Takk for at du tok deg tid til å skrive en kommentar. Høres ut som om vi har vært igjennom mye av det samme ja, jeg gikk forresten også til brystdiagnostisk senter på Ullevål. De virker veldig flinke der, men de legene jeg var hos kunne desverre ikke så mye om amming virket det som. Beundrer deg for at du har greid å fortsette å amme! Det er kjempetøft gjort, og jeg håper virkelig at du slipper å få det tilbake igjen.

    Enig med deg i at det er veldig lite info å finne om slike abscesser, det var faktisk en av grunnene til at jeg bestemte meg for å lage en blogg. Ser at det faktisk er ganske mange som havner her etter å ha googlet abscess + amming eller abscess i brystet, så det virker som om det (desverre) er en litt vanligere plage ved amming enn man tror.

    SvarSlett
  3. Hei igjen! De virker flinke på Ullevål, men er litt irritert over at jeg på fem timer der har hatt tre forskjellige leger. Ikke alle som vet sykehistorien min, og jeg må fortelle på nytt hver gang. Uansett, det viktigste er jo at herket forsvinner. Pr dags dato er ikke kulene helt borte, men det virker ikke som det er betennelse iallfall. Er kulene dine helt borte? Jeg skal tilbake på kontroll i mars, så får vi se om det har gått tilbake. De to siste gangene har de ikke tappet abcessene, men de har ikke vokst, og det er visst et bra tegn. Nå gjenstår det å se om de forsvinner av seg selv...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kulen er helt borte nå (hadde bare en), men det tok en del uker før den forsvant helt. Etter at jeg opererete var det hardt i det området i en måneds tid omtrent, kanskje litt lenger. Men nå er det i alle fall helt fint, bortsett fra at jeg selvfølgelig har et arr. Så det kan jo godt hende at du er på bedringens vei og at abscessene ikke kommer tilbake mer, men at det bare tar lang tid før den "trekker seg tilbake". Håper det for din skyld :-)

      Slett
  4. Hei!
    Først og fremst: kjempe bra at du har tatt opp temaet!
    Har selv hatt abcess for litt over ett år siden. Søkte på nettet om det, men det var svært lite informasjon.

    Min historie var slik: Kjente ingen symptomer til å begynne med. Var verken rød eller hadde feber, men hadde en skikkelig vond kule som ble verre og verre, og det føltes som den ble større også. Det endte opp med antibiotika kur i ni dager, den siste dagen på kuren hadde CRPen mange dobblet seg fra første legebesøk og jeg følte meg ikke bedre men motsatt.. Det endte med sykehusbesøk og innleggelse. Hadde lest at man kunne få det ut ved å stikke en nål i brystet. Men til min overraskelse endte det opp med narkose og operasjon! 1 dl tykk veske ble tappet dypt ut fra brystet. Det var skikkelig vondt etter operasjonen med et dypt sår i det ene brystet, i tillegg til å måtte pumpe brystet for melk annen hver time. Måtte ta smertestillende for å gjøre dette. Gikk også med to typer dren en stund, og hadde sår- skift flere ganger om dagen. Dette er en historie for seg selv når det gjelder hygiene hos helsepersonell! Ble svært rystet over det jeg så og opplevde på sykehus og legesenter! Ville jo ikke få ny betennelse på grunn av slurv med hygiene, hadde åpent sår og ammet jo tross alt på begge bryst.

    Alt kjentes veldig trist når man endelig skulle få kose seg hjemme med den lille og alt skulle bare være fint. Sluttet å amme tre mnd etter operasjonen, hadde da klart å holde på med ammingen til lillingen var ca 6 mnd..

    Nå er jeg gravid igjen, og ønsker selvsagt å amme så langt det er mulig, men lurer på om det vil bli komplikasjoner igjen..? Noen som har erfaring med dette? Har søkt på nettet om dette uten å finne svar.

    Hilsen M.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei M!
      Takk for kommentaren, og for at du delte din historie. Jeg grøsser når jeg leser det du skriver, og det du skriver om hygiene er jeg helt enig i at en del helsepersonell tar alt for lett på. Fra dagene på barselhotellet på Ullevål husker jeg alle de ansatte som kom og skulle vise meg håndmelking og diverse uten å ha vasket eller spritet hendene sine...

      Fastlegen min nevnte faktisk at brystbetennelsene er mye hissigere nå enn for noen år siden, og hun mente det kom av sykehusbakterier, dvs. at man får sykehusbakterier inn i brystet under barseloppholdet på sykehuset.

      Jeg forstår at du er bekymret for å oppleve de samme problemene igjen, jeg har tenkt på det samme selv. Kan jo håpe at noen med erfaring leser og kommenterer her. Jeg har også fått tips om at jeg ved evt. ny graviditet kan få lege eller jordmor til å ta kontakt med Nasjonalt kompetansesenter for amming. Så det er jo et tips...

      Ønsker deg masse lykke til med graviditeten, og håper du slipper å få abscess denne gangen! :-)

      Slett
    2. Ja, på sykehusene er det ofte dårlig hygiene. De kan ikke være nok opplært i hvor viktig god hygiene er. Renholdet er dessuten ofte svært dårlig. Har helsepersonell ikke hørt og lært om Dr.Semmelweiss? Ofte kan det være enkle tiltak som skal til for å ned antall sykehusinfeksjoner

      Slett
  5. Hei! Kom innom bloggen da jeg søkte på brystabcess via google. Jeg hadde selv dette i 2010 med min førstefødte. Fikk åpne sår på brystvortene som førte til 3 brystbetennelser i hø bryst, før det igjenn endte med abcess. Fikk innlagt dren via UL, og hadde dette i 2 uker. Var på sykehuset daglig for skylling. Og var svært syk mens dette pågikk. Hadde så store smerter i kroppen om natten at jeg ikke klarte å forflytte meg selv og klarte heller ikke å løfte sønnen min. Mannen min måtte bli hjemme for å ta seg av vår da 2mnd gamle sønn. Fikk tilbake absessen etter 3 uker, men hadde da kun dren inne i 3 dager, og fikk heller ingen sykdomstegn. Fortsatte ammingen under alt dette, men mistet etterhvert melka på hø bryst. Ammet en stund kun på ve bryst før melka også avtok på dettw.
    Nå holder vi på å planlegge nr 2, og jeg er liiivredd for å få det samme igjenn. Husker ul legen fortalte at det er større sjanse for å få det igjenn dersom man har hatt det tidligere. Tørr jeg da ta sjansen? Gjør dere det? Første del av permisjonstiden min ble iallefall helt ødelagt av dette...

    Kjempe flott tema du tar opp her, synes det er alt for lite kunnskap om dette i helsevesnet!! Og alt for lite info å finne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takk for at du tok deg tid til å skrive om din opplevelse, og beklager at jeg er litt treg med å svare :-) Skjønner at du er redd for å få abscess dersom du velger å amme nr. 2. Jeg har også tenkt på det samme... Jeg har tenkt at jeg kommer til å gi ammingen en sjanse ved en evt. nestemann, men at hvis jeg får abscess vil jeg be om å bli operert og sette inn dren med en gang, ikke noe tapping slik som sist. Dersom jeg ikke blir bra relativt kort tid etter operasjon og dren, skal jeg være rask med å slutte å amme. Orker ikke å gå gjennom like mye lidelse og smerte som sist.

      Jeg vil anbefale deg når du blir gravid, å få legen eller jordmoren din til å ta kontakt med Nasjonalt kompetansesenter for amming. Kanskje de har noen råd... Om det er noen man kan forvente at har litt bedre kompetanse enn gjennomsnittet på slike ting, så er det vel dem.

      Ønsker deg lykke til med planleggingen av nestemann, og krysser fingrene for at du får en bedre opplevelse enn sist.

      Slett
  6. Hei! Så fint at du har tatt opp dette temaet i bloggen din :)
    Jeg Har nettopp kommet fra undersøkelse fra sykehuset nå og der fant de en begynnende abscess. De stakk en nål inn og prøvde å tømme, men fikk ikke ut så mye. Ble satt på antibiotika som jeg skal ta i ti dager.
    Har nå ammet i tre måneder, og bestemte meg i dag for at nok er nok. Jeg fikk min første brystbetennelse to dager etter vi kom hjem fra sykehuset. Jeg lå hjemme og ble pluttselig veldig dårlig, fikk veldig høy feber og begynte å svette og skjelve voldsomt. Prøvde å komme meg opp av sengen, men hadde ikke sjangs så måtte til slutt bli hentet av ambulanse. Ble innlagt på sykehuset i fire dager med antibiotika intravenøst og etter det en ti dagers kur som jeg skulle ta hjemme. Denne betennelsen var baktriell og skyldtes mest sannsynlig at jordmødrene på barselhotellet skulle håndmelke meg uten å vaske hendene først. Jeg hadde store åpene sår på begge brystvortene. Etter endt antibiotika kur følte jeg egentlig ikke at betennelsen var over. hadde fortsatt veldig vondt i puppen, og det var sinnsykt vondt å amme. Var frem og tilbake på sykehuset flere ganger, men der fikk jeg bare vite at jeg hadde tilstoppede melkeganger og fikk forskjellige råd av alle jeg snakket med om hva jeg skulle gjøre. Og sånn har det egentlig vært i tre måneder nå. Jeg har vært mye sengeliggende med vondt i pupper og det har strålt ut til armer og har trengt mye hjelp fra folk rundt meg. Er veldig lei av å være syk hele tiden så nå kommer jeg til å slutte å amme. Jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å forhindre at det danner seg mer puss i abcsessen min? De sa i dag at det var en begynnende abscess så jeg vil gjerne prøve å stoppe den på noen måte. Så lurte jeg på dette med melkestopp tabletter, tror egentlig det er det eneste alternativet mitt siden jeg sliter med tette melkeganger og de tetter seg med en gang det går litt tid mellom ammingen, men har hørt at det er fryktelig mye bivirkninger..

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei anonym! Vondt å lese om lidelsene du har vært igjennom med ammingen, men jeg håper at ting blir bedre nå fremover når du har tatt valget om å slutte å amme.

      Jeg vet ikke om det er noe man kan gjøre for å unngå at det danner seg mer puss i abscessen, det eneste jeg kan tenke på er å passe på at brystene ikke blir veldig fulle av melk. Jeg opplevde i hvertfall at abscessen fylte seg igjen i de periodene jeg hadde mye melk, så jeg antar at det ga ekstra god grobunn for bakterier.

      Angående å slutte å amme, så fungerte parlodel tablettene bra for å stoppe melkeproduksjonen min, og jeg opplevde heller ikke veldig plagsomme bivirkninger. Jeg fikk abscessen tilbake da jeg sluttet å amme, så tablettene hindret ikke helt det jeg var redd for, men uansett synes jeg det fungerte bra. Hadde nok tatt mye lenger tid å bli kvitt melken uten medikamentet.

      Jeg har skrevet et innlegg om min erfaring med Parlodel for melkestopp her: http://madamemimosa.blogspot.no/2011/09/parlodel-for-stoppe-melkeproduksjonen.html
      So

      Slett
  7. Hei madame!

    Er som de andre kommentatorene her glad for at du har blogget om dette. Har selv fått mitt andre barn for en måned siden og tenkte jeg hadde vært gjennom det meste av ammeproblemer med eldstebarnet, som ikke tok puppen før hun var 9 uker gammel. Men abscesser var nytt for meg, gitt...

    Denne gangen fikk jeg brystbetennelse i begge brystene en drøy uke etter fødselen, og tok en tidagers Diclocil-kur. Da den var ferdig gikk det bare noen dager før jeg tetnet til igjen, og det utviklet seg et stort hardt felt dypt inne i det ene brystet. Siden jeg allerede hadde vært igjennom en antibiotikakur siden fødselen gikk jeg noen dager med pumping annenhver time for å prøve å fikse den harde klumpen selv. Tydeligvis en tabbe...

    Kom meg omsider til legen, som henviste meg rett til ultralyd (onsdag). Der fant de et par små abscesser, så det var tydelig at det meste av klumpen var innesperret melk.

    Virker som at de gjør ting litt annerledes her i Stavanger enn det du beskriver. Hun som tok ultralyden mente at abscessene var så små at de ikke ville gjøre noe med dem. Ble likevel sendt inn til kirurg for en "second opinion". Hun bekreftet at de ikke ville gjøre noe med dem, og da jeg spurte hva de gjorde hvis abscessene ble verre så fikk jeg vite at da legger de meg i narkose, skjærer opp og skyller ut. Så skal man ha gjentatte skyllinger etter det. Men da jeg spurte om det ble lagt inn dren sa kirurgen nei. Ingen sa noe som helst om å stikke en nål inn og suge ut pussen.

    Da sykehuset verken ville operere eller sette meg på mer antibiotika så ga jeg akupunktøren min en sjanse til å behandle dette, han påstod han hadde sett gode resultater med laserterapi på abscesser. Har nå hatt tre behandlinger med laserterapi kombinert med akupunktur og soneterapi, samt vitaminkompleks og homeopatmedisin. Sistnevnte har jeg ikke helt trua på, men er man desperat så prøver man jo absolutt alt... Og jeg synes faktisk jeg er blitt litt bedre nå. Men jeg har pumpet annenhver time i halvannen uke - sliten og lei! - har ikke fått etablert ammingen skikkelig, og hadde i grunnen bestemt meg for melkestopptabletter. Men ser av det du skriver at det også kan være en hestekur... Så nå vet jeg ikke.

    Skal til legen i morgen, får se hva han sier. Men hvis jeg klarer å løse dette med laserterapi så skal jeg skrive om det her, da kan det jo være til hjelp for andre også.

    Godt å få delt litt...

    Lisa

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisa, håper det går bedre med deg nå. Leser jo under her at det kanskje ikke var abscesser du hadde allikevel, men rart at du fikk så uklart svar. Uansett interessant å høre om laserterapien. Har tro på at alternativ medisin kan være til hjelp, det skader i alle fall ikke å prøve om man har overskudd og penger til å prøve det.

      Takk for kommentaren og lykke til fremover :-)

      Slett
  8. Hei. Dette var en interessant blogg! Spennende at det skrives mer inngående om dette enn det som er skrevet mer generelt. Jeg strever selv med en kul i brystet på 4 uka nå som beskrives som en klassisk brystbetennelse av lege. Er rimelig trøtt av å gå fra lege til lege, fra ammepoliklinikken til helsestasjonen (som forøvrig har barnepleier med ekspertise på amming). Alle tipser om tømming, massasje og varme omslag (akkurat som om det ikke har vært forsøkt). Har vært igjennom en antibiotikakur som ikke hjalp nevneverdig. Søkte hjelp hos privat lege som er villig til å tømme kulen, men det vil koste meg svinmye hvis jeg må tømme flere ganger. Koster 995 pr besøk. Han tok bakterieprøve av den melken vi fikk klemt ut og av huden. Svaret var naturlig bakterieflora. Tenkte å ringe fastlegen igjen i morgen for å tvinge han til å henvise meg til sykehuset for vurdering. Kulen er ikke så stor (målt til 1,4 x 0,5 cm fra oversiden) og ligger like over areola, så den ligger litt veien. Privat lege mente det var en abcsess. Sukk. Skal til helsestasjonen i dag på 6 ukers kontroll og tenkte kanskje lege der var villig til å henvise. Jeg krysser fingre.

    Det som bekymrer meg stort er de forferdelige historiene her inne, hvor så mange har opplevd så mye fælt. Har foreløpig ikke feber, men noe vondt i kroppen og hode. Er det ingen som kan komme med noen oppmuntrende historier hvor det gikk bra? Jeg har ikke lyst til å slutte å amme og er livrett for svære kuler og operasjoner.

    Takk for at dere deler!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jane.

      Jeg vet ikke om det kan være til hjelp, antakelig var det ikke abscesser jeg hadde likevel (ref. kommentaren min over din kommentar.) Ultralydlegen mente jo hun så et par små pussansamlinger hos meg, men da fastlegen fikk brev fra sykehuset stod det at de ikke hadde funnet abscesser likevel. Så kanskje de hadde studert bildene på nytt, eller bare var usikre, jeg vet ikke.

      Men - jeg har akkurat som du slitt lenge med klump i brystet som bare ikke ville vekk uansett hvor mye jeg tømte og masserte. Nå er jeg endelig på bedringens vei (har pumpet annenhver time i 2 uker nå), og jeg tror det er takket være laserterapien jeg har fått av akupunktøren min. Måtte ha tre behandlinger før jeg merket bedring, har hatt fire nå og klumpen er betraktelig mindre. Satser på at fjerde behandling i morgen er den siste jeg trenger.

      Det er definitivt dyrt (jeg betaler 600 kroner per behandling) og jeg tror ikke det er gjort vitenskapelig forskning som har bevist at laserterapi fungerer på tette melkeganger / brystbetennelse, men for meg har det definitivt vært verd å prøve. Så da ville jeg bare tipse om det, i fall det er noe som kan være til hjelp.

      Lykke til!

      Lisa.

      Slett
    2. Skrivefeil - det er femte behandling jeg skal ha i morgen. :) - Lisa.

      Slett
    3. Hei Jane Iren!

      Håper du har fått hjelp nå. Jeg synes du bør kreve å bli undersøkt bedre, særlig når den private legen mistenker abscess. På meg virker det som om mange leger/helsepersonell har liten eller ingen erfaring med abscess under amming, og derfor tror at det er snakk om vanlige tilstoppede melkeganger.

      Jeg har en oppmuntrende historie jeg vil dele med deg: Jeg snakket nemlig med en dame som fikk abscess da hun ammet barnet sitt, ble operert og hadde dren i en ukes tid (babyen var da bare rundt 1 mnd gammel om ikke jeg husker feil). Etter dette ble hun helt bra, abscessen kom ikke tilbake og hun ammet barnet sitt som normalt frem til det var ca. 1 år gammelt. Så abscess er nok ikke synonymt med å måtte gi opp ammingen.

      Takk for at du tok deg tid til å skrive en kommentar, og lykke til med ammingen videre!

      Slett
    4. Takk for svar! Det er godt å høre at det finnes eksempler som også forteller at det går an å amme lenge - selv med abcsess. Oppdatering herfra er at legen på helsestasjonen nå har henvist meg til brystdiagnostisk senter for en sjekk av kulen. Dit har vi ikke kommet enda. Venter på innkalling. Jeg har forøvrig kjøpt varmepakninger på ammebutikken nå som jeg legger på før og under amming. Jeg opplever at de hjelper og at kulen er blitt noe mindre. Det er usikkert hvorfor kulen har vært der i så mange uker og om det er abcsess. Legen på helsestasjonen trodde den ville forsvinne av seg selv. Etter alle råd fra de ulike legene om hva tilstanden er og hva jeg skal gjøre, gleder jeg meg til kontroll på et sted hvor de vet noe om dette. Lykke til Lisa! Håper det ordner seg for deg også!

      Slett
    5. Da har vi vært på brystdiagnostisk senter på sykehuset. For en super mottagelse! Etter mammografi og ultralyd ble en vanncyste tømt. Har aldri vært brystbetennelse. Sårene og vondt under amming kan være sopp, så canesten er kjøpt inn. Jeg er optimist og ser lyst på amming videre. Er langt fra imponert over fastlegers manglende ydmykhet når de mangler kompetanse. Har ammet i alle stillinger, varmet og klemt i fem uker nå. Nå er det slutt. Nå skal vi kose oss takket være en av fire fastleger. Takk for tilbakemelding og et sted hvor vi kan snakke om sånt. <3


      Slett
    6. Hei igjen! Så fint å høre at det har gått bra med deg. Veldig bra at det ikke var abscess, og at du er optimistisk med tanke på videre amming. Håper smertene går over så dere kan kose dere mer med ammingen om ikke så lenge :-)

      Slett
  9. Tusen takk for at du deler det! Har lett overalt etter info om hva som skjer, aldri hørt om Abscess før etter litt over 1 mnd siden.
    Så nå har jeg vært gjennom en operasjon og satt inn dren (og tatt den ut igjen), sårene har så og si grodd. Venter bare på at melkproduksjonen skal komme godt igang igjen.
    Hvor lang tid brukte du for å få igang melkeproduksjonen??
    Og hadde du kul der lenge etter operasjonen, min har ikke forsvunnet helt enda :S:S:S

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for kommentar!

      Da jeg fikk brystbetennelse første gang, hadde jeg lite melk, og da fulgte jeg et "regime" hvor jeg pumpet hver 3. time dag og natt (om ikke jeg husker feil). Jeg pumpet først så mye jeg fikk ut, så ammet jeg babyen (han fikk sikkert ut bittelitt mer enn pumpen, og stimulerte samtidig melkeproduksjonen), og så ga jeg han flasken med det jeg hadde pumpet ut etterpå til han var mett. Dersom han ikke var mett etter dette ga jeg han MME i tillegg, men det tok bare noen dager før jeg ikke trengte å gi MME lenger. I tillegg til pumpingen hver 3. time ga jeg han brystet når han ville ha det ellers, men siden han ble ordentlig mett hver 3. time, virket det som om han kom inn i et mønster hvor han var fornøyd med mat hver 3. time.

      Tror jeg holdt på med pumpingen i ca 1 uke, da hadde jeg fått masse melk, og kunne trappe gradvis ned med punpingen (det er visst viktig for ikke å få brystbetennelse). Kanskje du kan lese litt på ammehjelpens nettsider om hvordan du kan øke melkeproduksjonen.

      Da jeg fikk abscess igjen senere, hadde jeg ikke noe problemer med lite melk, fordi jeg ofte hadde tette melkeganger og stadig måtte drive og pumpe meg. Fikk egentlig alt for mye melk, og det er heller ikke noe gøy...

      Jeg hadde kul/et hardt område der hvor abscessen hadde vært ganske lenge etter operasjonen, sikkert et par måneder. Så tror det er normalt, men det skal jo gradvis bli mindre og mindre.

      Lykke til, håper du får opp melkeproduksjonen og slipper mer abscesser!

      Slett
  10. Det er veldig viktig at betennelser i brystet blir tatt på alvor og behandlet og fulgt opp med kontroller. Idag vet vi at betennelser kan føre til kreft. Siden det kan skje i andre organer kan det også skje i bryst. Årsaken er at infeksjonen fører til at cellene får for lite surstoff som igjen kan trigge en tumorutvikling. Derfor må abscesser taes ytterst alvolig.

    SvarSlett
  11. Jeg må virkelig si at den situasjonen jeg var i skremmer meg når du skriver dette siste. Jeg var tilbake på brystdiagnostisk senter ca 14 dager etter første tapping av vannsysten fordi den kom tilbake. Det handlet da om at den hadde fylt seg på nytt, trodde legen. Den ble tappet og prøver ble sendt inn. Prøveresultatet viste ingen skumle ting så jeg roet meg og kulen forsvant. Kan fortelle at jeg fortsatt ammer vesla, uten nevneverdige problemer. For dere som leser disse innleggene og lurer på hva dere skal gjøre så stemmer jeg for at dere skal stå på å be om vurdering fra ekspertisen på området. Ikke hør på arrogante liksomeksperter. Glad for at anonym her tør å skrive innlegg om at dette skal tas på alvor!

    SvarSlett
  12. Dette dreier seg ikke om cyster, men om abcsess dvs verkebyll forårsaket av gule stafylokokker. Mastitter ved f.eks amming kan utvikle seg til en byll, som krever inscisjon og drenasje. Ved mastitter og abcsesser er det viktig at man forsikrer seg om at infeksjonen er sanert. Førstevalget av antibiotika er Diclosil, fordi dette preparatet har en spesiell god gjennomslagskraft på bryst. Forutsetningen er naturligvis at man ikke er allergisk mot pencillin. Det er viktig at man tar kuren helt ut,viss ikke kan det være igjen noe som kan gå over til å bli kronisk. Dette kan igjen som nevnt tidligere føre til oksidativt stress i cellene, slik at cellene muterer og utvikler kreft. Det kan ta mange år før det skjer. Vær derfor oppmerksom på alt kroppen forsøker å fortelle deg når det gjelder forandringer på og i brystet og ikke gi deg før du får de nødvendige undersøkelser. Desverre er det slik at man ikke alltid kan stole på ekspertisen. Du må først og fremst være din egen lege.

    SvarSlett
  13. Henviser for øvrig til CEMIR sin forskning på kunnskapssenteret på St Olavs hospital. Leder for denne forskningen er Terje Espevik, som har vunnet mange internasjonale priser for fremragende forskning.

    SvarSlett
  14. Jeg ble innlagt i to omganger på sykehus og hadde til sammen 4 dren. Til slutt ønsket kirurgen å kutte opp, men jeg insisterte på å bli henvist til Brystdiagnostisk senter. Der hadde de sett mange tilfeller før og jeg føler endelig at jeg er i gode hender. Jeg har nå tappet 3 ganger og det ser ut som om jeg slipper flere ganger! Jeg fikk i tillegg gode råd som for eksempel å IKKE tømme, men kun amme for å sørge for at det ikke sprenger. Dette for å unngå å irritere vevet. (Betennelsen var borte med antibiotika, mens abscessen var der). Jeg ble bedre med det samme jeg fulgte dette rådet, så det viser hvor viktig det er med personlig oppfølging av noen som vet hva de snakker om. Mitt råd til de som leser dette er å insistere på å bli sett på av noen som har sett dette før og helst kanskje en kirurg som har bryst til spesialfelt eller for eksempel å få en henvisning til Brystdiagnostisk senter hvis det finnes i nærheten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar. Så bra at du har fått god hjelp, jeg håper virkelig du er blitt kvitt det for godt nå.
      Interessant å lese om rådet du fikk om ikke å tømme brystet helt, det rådet fikk ikke jeg. Veldig fint at du delte det, jeg håper det kan hjelpe andre. Skal huske på det selv hvis jeg en gang i fremtiden får sjansen til å amme en baby igjen og får samme problemer (måtte Gud forby!).

      Ønsker deg lykke til videre :-)

      Slett
    2. Abscesser bør alltid vurderes av en kirurg.

      Slett
    3. Ja,her har det tydeligvis vært faglig uenighet. På brystdiagnostiske sentere er det ofte ikke kirurger,kun radiologer og patologer.Kirurgene er på bryst og endoktrinavd.på større sykehus.Når man har en abscess i brystet, så er det fremdeles infeksjon der. Abscesser må vurderes tverrfaglig med kirurg,radiolog,patolog og infeksjonsedisiner.

      Slett
    4. Les det som står på nettsidene under brystbetennelse og kreft.

      Slett
  15. En infeksjon i brystet vil ikke vises på en CRP,men det er mulig at den vil kunne vises på blodprøvene S-immunkvantitering S-IgG og S-IgA. Viss du er redd for at du går med en restinfeksjon i brystet, så snakk med legen din om din bekymring og eventuelle blodprøver.

    SvarSlett
  16. PSA (prostata spesifikt antigen) er en blodprøve som viser forhøyede verdier ved betennelser, forstørrelse av kjertelen og kreft. Hvorfor finnes det ikke blodprøver som viser betennelser og kreft i bryst? Er det forsket noe på det og viss ikke, hvorfor det?

    SvarSlett
  17. Vær klar over at ikke alle radiologer klarer å tyde en abscess på ultralyden. Det kan ofte feiltolkes som annen patologi. Viss man kjenner en kul, bør man være ekstra på vakt. Be om flere vurderinger for å føle deg trygg. Incisjon og drenasje kan ofte være effektivt, men det er viktig med en flink brystkirurg som passer ekstra på at det ikke kommer infeksjon i såret. Kontroller er viktige. Etterbehandlingen med antibiotika bør vurderes av en infeksjonsmedisiner.

    SvarSlett
  18. Vær klar over at det nesten ikke blir forsket på årsaker til brystkreft, så sammenhengen mellom en kronisk infeksjon, som gir nedsatt immunforsvar og kreftutviklingi bryst vet man svært lite om. Det meste av forskningen dreier seg om å finne bedre legemidler når kreft allerede er konstantert. Når det i andre organer kan skje en utvikling fra en kronisk infeksjon til kreft, så kan det også skje i bryst. Det er følgelig i teorien mulig.

    SvarSlett
  19. Viss man har fått en brystbetennelse er det viktig at begge bryster overvåkes. Ikke-ammende kvinner som får brystbetennelse kan ha en systemisk sykdom som krever en systemisk behandling. Din sykehistorie er derfor viktig. Husk at brystbetennelse ikke vises på en CRP. Les forøvrig om Tromsøundersøkelsen fra 2016 om infeksjoner og brystkreft.

    SvarSlett
  20. Det er nå stadig mer som indikerer at det er en sammenheng mellom betennelse i melkekjertlene og kreft som starter i melkekjertlene. Det kan være de ulike lokale forholdene i brystet som kan bestemme utfallet. Det er derfor viktig at man gjør alt for å forebygge brystbetennelser ved amming. Har du hatt brystbetennelse er det viktig at det følges opp med etterkontroller uten for korte intervaller. En brystkreft som går ut fra melkekjertlene kan ha som eneste symtom en fortykning oppad på yttersiden av brystet. Den kan være vanskelig å oppdage på mammografi og ultralyd på et tidlig tidspunkt og kan ledd forveksles med fibroadenomatose. Viss du har en slik fortykkelse og en FNAC er negativ, så be det brystdiagnostiske senteret om å diskutere en åpen biopsi på åpent møte. Husk at man aldri skal slippe et klart palpasjonsfunn før det er helt borte. Dette er det viktig at du selv følger opp, da det dessverre kan foregå slurv og slendrian.

    SvarSlett
  21. Det er viktig å ha gode nivåer av Vitamin D, B12 og jern. Ikke minst er det viktig at skjoldbrukskjertelen fungerer bra. Det kan man bl.a sjekke ved en 24 timers urinprøve som eventuelt vil kunne påvise jodmangel. Be om en henvisning hos fastlegen. Jodmangel vises ikke på en blodprøve.

    SvarSlett
  22. Lipedema legs er en underdiagnostisert sykdom,som fortrinnsvis rammer kvinner i østrogenintesive perioder som pubertet og graviditet. Symptomene skyldes en unormal ansamling av fett i underkroppen. Fettet kan ikke slankes bort. Jfr. Karen Herbst you tube diagnosting lipedema legs. Fibroadenomatose forbindes med denne sykdommen. En int. problemstilling er om en bakteriell infeksjon lettere kan sette seg fast i et fibrøst bryst enn i ett son ikke er det. Så hver ekstra oppmerksom viss du blir angrepet av gule stafylokokker/brystbetennelse og har et fibrøst bryst, tett vev.Kunnskap mangles på området, så man bør legge seg på et føre-var prinsipp.

    SvarSlett
  23. Det forskes for tiden mye på sammensettingen av tarmbakterienes betydning i forhold til immunsystemet og utvikling av ulike sykdommer. Forskning har vist at bakteriesammensettingen i tarmen kan forandre seg under påvirkning av østrogen.Dette kan igjen føre til gjennomtrengelighet av tarmslimhinnen. Dette er et spennende og interessant forskningsområde, som vil kunne føre til ny innsikt og forståelse av sykdom inkludert autoimmune sykdommer og kreft.

    SvarSlett
  24. I 2017 fikk de nasjonale retningslinjene for utredning til brystkreft 2 nye kriterier; kontroll etter mastitt hos ikke-ammende (punkt 3) Dette momentet var ikke med i 2016. Det andre kriteriet er mistanke om terapiresistent mastitt. (punkt 7) Det har også tidligere vært kontroll etter incisjon og dreanasje av abscess, men kun 2 kontroller, den siste ca 3 mnd etter.
    Det som er nytt er at kontrollene nå for det første er blitt skriftlige og utvidet med billedundersøkelser. Det diskuteres nå hvor lange intervallene av kontrollene skal være og om det etter hvert skal inngå som en del av mammografiscreeningen. Det er ikke kjent hva som er bakgrunnen til disse nye kriteriene for ikke-ammende som får mastitt. Det foreligger ingen kjent forskning på en smh mellom en mastitt/abscess og lobular cancer, men det er mulig at det offentlige her har lagt seg på et føre-var prinsipp.

    SvarSlett
  25. Alle som har autoimmune sykdommer bør teste seg for insulinresistens, da dette vil kunne føre til dårligere immunforsvar. Mange har også insulinresistens uten at de er klar over det. En tilleggsfaktor vil kunne føre til sykdom. Vit også at insulinet fungerer dårligere etter hvert som man blir eldre.

    SvarSlett
  26. Det diskuteres nå ukentlig på RH tilfeller der kvinner som er ikke-ammende får brystbetennelser.

    SvarSlett
  27. Det er nå kjent at punkt 3 av de inasjonale retningslinjene for henvisning til utredning av brystkreft, kontroll etter mastitt hos ikke-ammende, baserer seg på internasjonal forskning. Dette er derfor nye internasjonale retningslinjer, som også Norge må rette seg etter. Det er ca 700 henvisninger til disse retningslinjene. Punkt 7 kontroll ved mistanke om terapiresistent er en lokal retningslinje fra Nordland sykehus..

    SvarSlett
  28. Jfr i pubmed, som er en medisinsk database, mastitis and breast cancer. Her finner man forskning på emnet fra ca 2020.

    SvarSlett