5. september 2011

Tips ved tilstoppede melkeganger

Ammehjelpen har mye nyttig informasjon om amming på sine, og har også en artikkel om tette melkeganger. Jeg var mye plaget av tette melkeganger i min korte ammeperiode, og tenkte å dele noen tips jeg erfarte at funket for å løse opp i tilstoppingene:

  • Barnet er ofte den mest effektive til å tømme brystet og løse opp i tilstoppingene. Jeg synes imidlertid ikke det å la babyen die så ofte som mulig var noe effektivt. Ammehjelpen anbefaler at man skal amme minst hver annen time ved tette melkeganger, men gutten min spiste vanligvis med tre-fire timers mellomrom. Jeg brukte i stedet brystpumpe mellom ammingene. Når gutten min da var sulten etter nesten fire timer, diet han skikkelig effektivt slik at tilstoppingene løste seg opp. Noen ganger hadde jeg harde områder i et par dager, og tenkte at jeg aldri kom til å få løst det opp, men babyen min greide til slutt alltid å suge dem bort!
  • Varme omslag før amming eller pumping: Den enkleste og mest effektive måten å legge varme omslag rundt puppene på er å helle varmt vann fra springen i en bleie. Bleien holder på vannet, og holder seg varm lenger enn en våt klut eller håndkle. Formen på bleien er også veldig praktisk å legge rundt brystet.
  • Manuell eller elektrisk brystpumpe? Meningene er ulike når det gjelder om manuell eller elektrisk brystpumpe er best. Jeg hadde en brystpumpe fra Avent, som kunne brukes både som manuell eller elektrisk pumpe. Jeg foretrakk vanligvis å bruke den elektrisk, men ved tette melkeganger kan det etter min erfaring være lettere å bruke manuell pumpe, fordi man da lettere kan justere pumperytmen for hvert pump. Noen synes også det er effektivt å bruke pumpen under varmt vann i dusjen, og da kan man selvfølgelig ikke bruke elektrisk pumpe.
  • Hvil deg! Jeg har lest at et råd ved tette melkeganger er å ta babyen med seg i sengen og tilbringe dagen der med amming og avslapping. Det er ikke alltid man har mulighet til det, men det er nok uansett et godt råd å hvile mye og ta det litt med ro. Jeg husker særlig godt en gang jeg hadde en skikkelig vond tilstopping i en stor del av brystet. Jeg var veldig sliten, så etter å ha ammet sønnen min la jeg meg på sofaen for å sove, med gutten på brystet. Vi sov godt og lenge, så det gikk minst tre timer før jeg fikk ammet han igjen (altså litt lenger tid enn ammehjelpen anbefaler, men jeg tror det er litt delte meninger om den anbefalingen). Da vi våknet fordi gutten min ville ha mat, diet han veldig effektivt, og jeg kjente at tilstoppingen løste seg opp med veldig raskt. Det var en utrolig god følelse, og jeg var kjempetakknemlig overfor sønnen min. Han gjorde jo bare det han trengte for å få maten sin, men jeg følte nesten at vi hadde utvekslet en spesiell energi der vil lå på sofaen og sov, slik at han etterpå kunne hjelpe meg med å løse opp i det vonde brystet!
  • Ikke gi opp! Du må bare fortsette å amme, pumpe eller håndmelke. Jeg opplevde som nevnt noen ganger at de tette melkegangene ikke forsvant før etter ett par dager, og det var mange ganger jeg hadde lyst til å gi opp. Men i de aller, aller fleste tilfeller løser tilstoppingen seg opp, selv om det virker aldri så håpløst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar