4. september 2011

Parlodel for å stoppe melkeproduksjonen

Tenkte å skrive litt om min erfaring med bruk av medisinen Parlodel for å stoppe melkeproduksjonen. Parlodel brukes også som medisin til bl.a. parkinson-pasienter. Du kan lese pakningsvedlegget til Parlodel her.

Før jeg fikk resept på medisinen søkte jeg på nettet etter informasjon om bruk av Parlodel som "melkestoppmedisin". Jeg fant ut at medikamentet ikke lenger blir brukt til dette formålet i USA pga. at det er rapportert om en del skumle bivirkninger og hendelser hos kvinner som har fått Parlodel for å stoppe melkeproduksjonen etter fødsel. Leste også på norske forumer om jenter som fikk veldig slitsomme bivirkninger av Parlodel. Jeg opplevde bivirkninger av Parlodel i form av tretthet og litt svimmelhet, men var heldigvis langt fra å bli så dårlig at jeg ikke kunne ta meg av sønnen min selv.

Grunnen til at jeg ønsket å bruke Parlodel for å stoppe melkeproduksjonen, var at jeg hadde hatt veldig mye tilstoppede melkeganger i tillegg til brystabscessen som stadig kom tilbake. Jeg var derfor redd for at jeg skulle oppleve de samme problemene igjen dersom jeg skulle slutte å amme uten hjelp av medikamenter. Heldigvis var fastlegen min på tilbudssiden npr det gjaldt å skrive ut resept på Parlodel.

Fastlegen min mente at jeg kunne både amme og pumpe brystene litt for å unngå å få melkespreng mens jeg gikk på Parlodel. Jeg har imidlertid lest at noen leger gir pasientene beskjed om å slutte å amme tvert. Både legen min og farmasøyten på apoteket sa at det var trygt å amme selv om jeg tok Parlodel. Jeg valgte å amme og pumpe bittelitt etter at jeg begynte på Parlodel, slik at jeg unngikk den aller verste melkesprengen. Jeg hadde allikevel en del spreng, og tenker i etterkant at jeg kanskje kunne pumpet mer eller oftere for å unngå spreng. Medisinen ville nok uansett ha gjort at melken forsvant.

Jeg vet ikke helt hvor lang tid det tok før melken var så godt som borte, men jeg fikk skikkelig harde, klumpete og vond pupper en ukes tid etter at jeg startet på Parlodel. Jeg hadde håpet at kroppen på en eller annen måte skulle absorbere melken som lå igjen i brystene, men det så ikke ut til å skje. Det føltes som om brystene var fulle av tette melkeganger, og jeg greide så vidt å dusje siden det gjorde så vondt å få vannet fra dusjen på brystene. Jeg hadde varme omslag på puppene, og forsøkte å forsiktig massere vekk klumpene, men det hjalp ikke stort. Jeg bestemte meg derfor til slutt for å prøve å tømme brystene ved hjelp av den manuelle brystpumpen min. Jeg masserte de harde områdene samtidig som jeg pumpet, og brystene ble straks mye bedre. Siden dette var på slutten av Parlodel-kuren hadde nok melkeproduksjonen så godt som stoppet, og jeg merket ikke noe til at pumpingen førte til noen ny produksjon.

Det er nå over en uke siden jeg avsluttet den 15 dager lange Parlodelkuren, og jeg har ikke noe melk å snakke om lenger. Noen dråper kommer det innimellom, men brystene er små og myke igjen slik de var før jeg begynte å amme. Så jeg kan nok si at Parlodel funket bra for meg, men som sagt tenker jeg nå at jeg kunne ha pumpet mere, slik at jeg slapp å oppleve så mye melkespreng.

2 kommentarer:

  1. Jeg fikk også parlodel for å avvikle ammingen ifbm med sykdom, slik at jeg var tvunget til å slutte, men lillegutt var da 6 mnd, så måtte si meg fornøyd med det. Erfaringen min med parlodel var fææl, jeg ble så syk, kvalm av en annen verden og oppkast ett døgn etter tablett,(oppkast ca hver time) prøvde i 2 dager før jeg MÅTTE gi meg, det var aldeles grusomt, jeg sov nesten 3 dager etterpå fordi jeg var så utslitt... jeg mistet dermed melken av psykiske påkjenningen av sykdommen og parlodel bivirkningen, pumpet meg bittelitt totalt 3 ganger med noen døgn imellom, så var det greitt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ser det er mange som havner på bloggen når de googler parlodel og bivirkninger, så fint å få frem hvordan noen får kraftigere bivirkninger av den. Jeg har hørt om andre som også ble veldig dårlige av parlodel, men jeg var nok heldig og slapp unna med lite plager.

      Slett