5. september 2011

Hva trenger jeg å kjøpe til babyen?

Det finnes mange utstyrslister og oversikter over hva du trenger av babyklær og -utstyr på ulike nettsider. Her er noen:
Babyverden.no
Jeg hadde god hjelp av disse listene da jeg var gravid og skulle kjøpe klær og utstyr til babyen i magen. Jeg vil skrive litt om mine erfaringer med hva man trenger av klær og utstyr til en sommerbaby, for det er ikke alle oversiktene jeg er helt enig i. Generelt er jeg av typen som misliker å ha altfor mange ting, men når man venter sitt første barn blir man fort usikker. Hvor mange bodyer trenger jeg? Trenger jeg å kjøpe babyklær i størrelse 50, eller holder det å bare kjøpe størrelse 56? Det er greit å være forberedt, og ha de nødvendige tingene i hus før babyen kommer. Butikkene er jo åpne også etter at man har født, men jeg hadde mer enn nok med å være hjemme med babyen den første tiden, så jeg var glad jeg slapp å løpe rundt i butikker da.

Klær
Jeg har hørt om mammaer som ikke fikk bruk for babyklærne de kjøpte i størrelse 50, fordi babyen var så stor. Jeg var veldig usikker på om det var lurt å kjøpe mye klær i størrelse 50 på grunn av det jeg hadde hørt, men kjøpte en del. Det er jeg glad for! Jeg fikk en helt gjennomsnittlig stor babygutt, og han brukte størrelse 50 i litt over en måned. Han kunne også bruke mesteparten av klærne i størrelse 56, men de så litt store ut de første ukene, så jeg foretrakk størrelse 50 i begynnelsen. Vi fikk masse fine klær i gave, og de fleste var i størrelse 62 eller 68. Jeg tenker derfor at man som gravid kun trenger å kjøpe inn klær i størrelse 50 og 56 på forhånd. Det er det du trenger den første tiden. Når babyen går over til størrelse 62 og du ser at du evt. mangler noe, er det jo bare koselig å gå i butikken å kjøpe noe selv også. Så jeg vil si at man ikke trenger å kjøpe noe i størrelse 62 på forhånd.

Bodyer med kort eller lang erm? Min erfaring er at vi brukte mest kortermede bodyer på varme sommerdager, mens på kaldere dager var de langermede bodyene gode å ha. Jeg vil derfor anbefale andre som venter sommerbabyer å kjøpe ca. halvparten langermede og halvparten kortermede bodyer.

Når det gjelder bukser finnes det jo både typiske sparkebukser med fot, og vanlige "joggebukser" uten fot. Jeg foretrekker buksene uten fot, fordi jeg opplevde at føttene til babyen min ofte var for store for sparkebuksene lenge før resten av buksa var for liten. Buksene uten fot har også den fordelen at de kan brukes lenger fordi de kan brettes opp hvis de er for store, og brukes selv om de er bittelitt for korte. Ulempen er at det ikke alltid er like lett å få sokker til å sitte på babyens føtter, men på sommeren er det vanligvis ikke så farlig om babyen mister sokkene innimellom. Jeg erfarte at babysokkene fra H&M satt godt på foten til babyen og sjelden skled av.

Pysjamaser kjøpte jeg av en eller annen grunn ikke i størrelse 50. Jeg husker ikke helt hvorfor, men vi hadde uansett ikke bruk for det. Pysjamas kan bli ganske varmt under dyna om sommeren, så sånn sett var det like greit å bare la babyen sove i body. Det å skifte til pysjamas blir jo ofte en del av babyens leggerutiner etterhvert, men jeg tenker at det ikke har noen hensikt å innføre slike rutiner de første ukene av babyens liv utenfor magen. I tillegg sovnet ofte babyen min når jeg ammet han, og da ville jeg jo ikke vekke han for å skifte til pysj, det var mye enklere å bare legge han i senga og ta av han buksa slik at han ble liggende i body og evt. sokker.

Smekker har vi hatt veldig stor nytte av helt fra begynnelsen. Sønnen min er en liten gulpebaby, og det er mye lettere å bare bytte smekke enn å skulle bytte body hver gang han har gulpet. I tillegg gjør smekken at babyen slipper å få kaldt og fuktig stoff mot kroppen. Det finnes mange stilige siklesmekker f.eks. fra Name It, men min erfaring er at disse er litt for vide rundt halsen de første månedene. De smekkene vi likte best er små, runde smekker i mykt stoff med borrelås fra Princess eller KappAhl. Når vi er inne på gulpebabyer, kan jeg jo nevne gulpekluter i samme slengen. Jeg hadde på forhånd kjøpt inn 10 store gaskluter for å bruke som gulpekluter. Disse er kjempepraktiske, både som gulpekluter etter at babyen har spist, å ha på fanget når man koser med gulpebabyen, og å ha under babyens hode når den ligger og sover eller leker. Jeg har derfor gått til anskaffelse av flere, og har nå 40 slike kluter! Jeg bruker ikke ny klut hver gang babyen har gulpet på den, men det går fort et par kluter om dagen. For å slippe å vaske så altfor ofte, har jeg funnet ut at vi trenger såpass mange.

Soveplass
Babyen trenger sprinkelseng etterhvert, men jeg tror de aller fleste babyer foretrekker å sove i en mindre kurv i starten. Det er lunere og tryggere enn en stor sprinkelseng. I tillegg er det enkelt å flytte en kurv rundt i huset, slik at babyen kan sove der hvor du oppholder deg. Det finnes mange ulike kurver å få kjøpt, men vi var så heldige å ha en kurv som har gått i arv i min familie som vi kunne låne. Sønnen min er tre måneder nå, og han sover fortsatt bare i kurven, ikke i sprinkelsengen. Han har fortsatt greit med plass i kurven, men han vokser nok fra den om et par måneder vil jeg tro, så da er det over i sprinkelsengen.

Stelleutstyr
Som gravid tilbys man gratis babypakker fra bl.a. apotekkjedene og bleieprodusentene. Her finner du en oversikt over disse, pluss en del andre ting du kan få gratis til barnet ditt. Dersom du skaffer deg en del av de gratis babypakkene, får du mange små prøver på barnekremer, olje, såpe og lignende. Det er derfor ikke nødvendig å kjøpe inn kremer eller olje til babyen på forhånd. Gratisprøvene holder etter min erfaring lenge, det er tross alt en veldig liten mengde fuktighetskrem man trenger til en baby. Dessuten er det anbefalt å bruke minst mulig produkter på huden til babyen. En baby kan gjerne bade i rent vann uten såpe eller olje, og trenger ikke kremer på huden dersom den ikke har tørr hud eller sår stump.
Når det gjelder skift av bæsjebleier liker jeg å bruke Mesoft eller Vidi kompresser, som er tørre, myke engangskluter som fåes kjøpt på apoteket. Væter man disse med litt vann, gir det skånsom vask av babyens rumpe. Dersom det er masse bæsj i bleien, kan man jo evt. tørke med toalettpapir først, og så vaske med kompressene. Jeg synes kompresser er enklere å bruke enn klut ved bæsjebleier, men vi bruker selvfølgelig kluter til den daglige kroppsvasken.

Trenger man å kjøpe ammepute? Jeg vil si at svaret er ja, du bør kjøpe det, dersom du ønsker å amme barnet ditt. Du kan selvsagt bruke en sofapute i stedet, men jeg synes ammeputen gjør det enklere å legge babyen riktig til brystet, og den avlaster armene dine. Det finnes forholdsvis rimelige ammeputer på Kid Interiør og på Barnas Hus (de har en variant som koster 249 kroner).

Barnevogn må man selvsagt ha, og her er det mange varianter å velge mellom. Jeg kjøpte en Emmaljunga City Cross, og er veldig fornøyd med den. Når det gjelder tilbehør til vognen, bør man ha regntrekk og myggnetting, men dette følger med mange vogner. Til Emmaljunga City Cross må man kjøpe myggnett til bagdelen i tillegg, mens i sportsdelen er det insektsnett i kalesjen. Det kan også være nyttig med et handlenett på vognen, eller en krok til å henge handleposene på. På noen vogner følger regntrekk og insektnetting med, men dersom det ikke gjør det, er mitt tips at man kan kjøpe "universalt" tilbehør fra et annet merke enn vognen. Originalt tilbehør av samme merke som vognen, er ofte to-tre ganger så dyrt som universalmerkene som passer til de fleste vogner. Insektnett med prinsessekroner er søtt, men dersom du ønsker å spare et par hundre kroner, lønner det seg å kjøpe et vanlig, sort nett. De fleste barneutstyrsbutikker selger slikt tilbehør, jeg vet at Barnas Hus har ganske greit utvalg også av de rimelige universalvariantene.

Når det gjelder ting som babygym, uro, leketepper/matter og lignende, er ikke dette noe du nødvendigvis trenger å kjøpe inn på forhånd. Babyen har nok ikke bruk for slikt før den er i alle fall en måned gammel. Og man trenger selvsagt ikke å kjøpe spesielle leketepper, babyen kan jo godt ligge på et vanlig ullteppe eller en treningsmatte, og det kan være like underholdende å se på en babygym som på en snor med fargerike klesklyper og andre småting man allerede har i huset. Bare pass på at det er trygt for babyen, f.eks. at det ikke er småting den kan plukke løse og putte i munnen, eller ting som kan falle ned på babyen.

Mange synes det er praktisk med en vippestol. Vi har vært heldige å fått låne en slik, og har brukt den litt. Men stort sett liker min baby bedre å ligge på leketeppet på gulvet enn å sitte i vippestolen. Det er også slik at en baby ikke skal sitte i vippestolen altfor lenge av gangen, da det begrenser babyens mulighet til å bevege kroppen.

Til slutt tenkte jeg å sette inn min egen handleliste som viser hva jeg skaffet til min baby da jeg gikk gravid. Når det gjelder klærne var disse en blanding av størrelse 50 og 56 som nevnt over, men jakker og pysjamaser kjøpte jeg bare i størrelse 56.

Klær
7 bodyer lang arm
5 bodyer kort arm
4 bukser
2 hele dresser
2 jakker
2 pysjamaser
6 par sokker
2 luer

Soving
Soveplass (sprinkelseng og evt. kurv)
Madrass
Tisselaken av plastfrotté (til seng, kurv og vogn)
Dyne
Laken og dynetrekk, to skift
Sengekant
"Sovepose"
Strikket ullteppe (Nøstebarnteppe)
Helseteppe i bomull

Stelleutstyr
Badebalje
4 babyhåndklær med hette
15 vaskekluter
Mesoft kompresser
Bleier
Badeolje
Salve for sår stump
Termometer + plastovertrekk til termometeret
Febernedsettende (Paracet) for spedbarn
Negleklipper


Amming
2 amme-BH
2 par ammeinnlegg i ull
10 gulpekluter
4 smekker
Ammepute
Brystpumpe (elektrisk)
Smokker

På tur
Bilsete
Barnevogn
Myggnetting til vognen
Stelleveske

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar