21. januar 2012

Color Line cruise til Kiel med baby

Jeg er en buzzador, dvs. at jeg har registrert meg på http://www.buzzador.com/ og får tilbud om å være med på kampanjer for ulike produkter og tjenester, mot at jeg "buzzer" om dette til venner og bekjente og gjennom sosiale medier. Den siste kampanjen jeg var med på var for Color Line, og jeg fikk tilbud om en gratis reise til Kiel. Tenkte her å skrive litt om mine erfaringer med å ha med min 6 måneder gamle baby på båten. De erfaringene jeg skriver om her er fra Color Lines 2-døgnscruise til Kiel (populært kalt "Kielferga") men en del av tipsene gjelder nok dersom du skal reise på andre turer eller med andre selskaper, f.eks. "danskebåten" med Stena Line eller DFDS.

Det første jeg vil nevne er at det kan være lurt å sjekke om det er mulig å ha med barnevogn på lugaren. Jeg ringte Color Line for å sjekke, og fikk da beskjed om at vi måtte oppgradere til 4-stjerners lugar fordi det ikke var mulig å ha med barnevogn på 3-stjerners lugaren, fordi det ikke var plass til den.

For å fortelle litt mer om lugaren, så var vi veldig fornøyd med vår 4-stjerners lugar, men det kostet selvsagt litt ekstra. Vi syntes imidlertid det var verdt det, i og med at vi tilbragte mye tid på lugaren pga. babyen (vi gikk ikke "ut" etter at han hadde sovnet). Det var mulig å låne reiseseng for babyer/barn, men vi valgte å ikke gjøre det da sønnen vår sover godt i vognen sin. Det var dobbeltseng (fin lekeplass for baby som enda ikke kan krabbe) på lugaren vår, pluss en slags lenestol som kunne brettes ut til enkeltseng. Siden det bare var mannen min, babyen og jeg på lugaren hadde vi ikke bruk for ekstrasengen, men som lenestol fungerte den fint både for å mating (nå ammer jo ikke jeg lenger, men den hadde passet veldig fint som ammestol også) og som stelleplass. Vi la bare den tynne emmaljunga-stellematten og et håndkle oppå setet, så var det et perfekt stellebord. Det er minibar og dermed også kjøleskap på rommet, noe som er nyttig når man gir morsmelkerstatning og middagsglass.

Angående tilberedningen av MME, så gikk dette veldig greit. Jeg hadde tatt med et par kartonger med NAN for sikkerhets skyld, men brukte ikke disse. Jeg blandet altså pulver og vann under hele turen. Hadde med termos som jeg hadde fylt med kokende vann rett før vi dro hjemmefra, og fylte på med varmt vann i kafeteriaen senere (de ansatte der var veldig hyggelig og sa at det bare var å komme og fylle mer vann om jeg trengte). Babyen min er 6 måneder, og jeg gir han nå Imsdal eller annet flaskevann om jeg ikke er hjemme og får kokt vannet. I minibaren på rommet lå det fire flasker med vann, som jeg brukte til å blande med det varme vannet fra termosen og NAN-pulveret. Siden vi hadde 4-stjerners lugar var forresten minibaren gratis, veldig kjekt :-) Når det gjelder flasker så hadde jeg med nok flasker til hele turen. Nå har heldigvis babyen min sluttet å spise (drikke) på natta, så jeg slapp unna med 8 flasker for hele turen. Hadde bare 6 flasker fra før, så kjøpte to billige Bambino-flasker på Kiwi i tillegg. Var forøvrig ikke så veldig fornøyd med Bambino-flaskene, hullet var altfor stort, så selv om de skulle være fra 3 måneder og oppover klarte ikke babyen min å svelge unna melken raskt nok, og det ble litt søl.

Jeg varmet middagsglass i vannbad i vasken på badet, og rester av babymiddagen oppbevarte jeg i kjøleskapet. Jeg hadde med to middagsglass; et til hver dag, men siden babyen ikke spiste et halvt glass en gang, oppbevarte jeg bare restene i kjøleskapet til neste dag, så slapp jeg å åpne det andre glasset. Jeg hadde med kjøpte middagsglass for lettvinthetens skyld, men siden det jo var kjøleskap på rommet kunne jeg jo like gjerne hatt med hjemmelaget middagsmat.

Angående fremkommeligheten med barnevogn på båten så gikk det greit å komme seg rundt med barnevogn. Det går jo heiser til alle dekk, og det er romslig nok til å komme seg rundt med vogna, selv om det kan bli litt trangt i korridorene. På vei nedover til Kiel, spiste vi middag i Grand Buffet som vi hadde reservert på forhånd, og her hadde vi fått et fint bord med god plass til barnevogn. Det er veldig baby/barnevennlig å spise buffet til middag, så det er et tips til andre. Kan se for meg at det lett kunne blitt litt mer klønete å spise i en fin restaurant.

Det eneste stedet vi hadde problemer med å komme frem med barnevogn var til frokosten. Siden vi hadde oppgradert til 4-stjerners lugar, fikk vi frokost i restauranten som het Oceanic á la Carte, og her måtte man ned en etasje for å komme ned i restauranten. På kveldstid kunne man gå inn "bakveien" fra etasjen under som var tilgjegelig med heis, men denne inngangen var ikke åpen under frokosten. Vi kunne kanskje fått hjelp til å komme inn med barnevogn på en eller annen måte, men vi valgte heller å la være. Mannen gikk tur med babyen imens, siden babyen allerede hadde spist grøt, og mannen ikke er noe frokost-menneske. Den andre morgenen droppet vi frokosten, fordi vi rett og slett ikke rakk den.

Kiel var helt greit med barnevogn, og siden det var litt regnvær den dagen, gikk vi en del inne på et stort kjøpesenter som egentlig er flere kjøpesentere som er bundet sammen med korridorer (heldigvis med tak over). Når det gjelder turen ellers kan jeg jo nevne at det er et "badeland" på båten med eget babybasseng. Vi vurderte å prøve dette, men fant ut at det bare ville bli stress i og med at vi også skulle spise middag og titte litt i butikker, samt at babyen jo måtte ha lurene sine og også sovnet ganske tidlig på kvelden. Det bølget og sjøet ganske mye på vei nedover, og vi lurte på om babyer kan bli sjøsyke, men babyen så ikke ut til å ha det ubehagelig på noen måte. En annen ting jeg vil tipse om er at om du kommer med bil og skal parkere i parkeringshuset, så kjør opp til planet over parkeringshuset før du parkerer og lemp av barnevogn og baby. Vi var ikke klar over dette, og måtte løfte barnevogna med baby i opp en smal, utendørs trapp for å komme opp til avgangshallen.

Konklusjonen må bli at å reise med baby på båt er veldig fint, og mye mindre stress enn å ta fly. Det er selvfølgelig litt mer styr med flasker o.l. enn om man ammer, men det går helt fint det også. Om noen lurer på noe angående reisen er det bare å kommentere!

6 kommentarer:

  1. Bra skrevet og godt å vite. Selv om Oliver er litt eldre nå. Jeg har jo ikke tenkt på vogn og alt sånn som de gjerne skal ha når de er eldre også.

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren! Jeg hørte noe om at det muligens var et rom på båten hvor man kunne parkere vogna, så det er jo kanskje en mulighet for dere siden Oliver er litt større. Litt mer slitsomt når man har en baby som ikke kan gå enda... Men er sikkert lurt å ringe på forhånd og sjekke det ut!

    SvarSlett
  3. Hello! Thank you for the wonderful post about your cruise. I am going to Kiel with my family in the end of the month, my son is 17 months now and we are taking our paraplyvogn with us. I was a little worried if it will be comfortable to have it on board, but you raised my hopes :)
    I also wonder how did you spend your time on board with a small baby?

    MVH, Anastasia

    SvarSlett
  4. Hello Anastasia! Thanks for your comment, glad you liked the post. I don't think you will have any problems with paraplyvogn on board :-)

    Beacause our baby was only 6 months old when we took the trip to Kiel, he still slept several times during the day. When he were sleeping we stayed in the cabin, just chilling, watching tv or something like that. But when he were awake, we walked around on the boat, visited the shops, took a cofee, ate in the Grand Buffet reastaurant, etc. We planned to visit the pool area where they also have a pool for babies/small children, but we actually didn't have time for that.

    Hope you and your family will enjoy the cruise, bon voyage from me :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you for your answer :) I hope we'll be happy with all the activites there.
      I also realized that I forgot to ask you about shopping. Is there anything nice to buy in Kiel? Or anything cheaper?
      I'm actually thinking to buy some clothes..

      Slett
    2. As far as I remember things are generally a little bit cheaper in Kiel than in Norway. I didn't buy anything special there, except for a lot of dried fruit with no added sugar (difficult to find that in Norway, and there was a small shop with a lot of varieties to choose from on one of the first malls when you enter Kiel). I also remember seeing some toys/children's shops with nice wooden toys etc. But I'm sure you will find a lot of clothes for yourself (or your child) as well.

      Slett