24. januar 2012

Oppskrift på god babymiddag

Gutten min har vært glad i både grøt, frukt og brødskiver så lenge han har fått det, men middag har han frem til nå ikke vært så veldig begeistret for. Jeg begynte å gi grøt da han var 4 måneder, men middag prøvde jeg ikke før han var litt over 5 måneder gammel. Jeg har gitt både hjemmelaget middag og middag fra glass, men ingenting har falt så veldig i smak. Etter å ha prøvd litt forskjellig, fant jeg to middagsglass han likte sånn ganske godt; den ene var fra Hipp; Kalvegryte med grønnsaker og ris tror jeg den het, og den andre var fra Nestlé; Kalkun og rotfrukter. Jeg hadde mer lyst til å lage middagene hans selv i stedet for å kjøpe glass, så jeg studerte ingredienslistene på de to glassene og fant ut at jeg skulle prøve å lage noe lignende selv. Og det ble faktisk en suksess!

Oppskriften min får du her:

3 litt små gulrøtter, kokes
1/2 pastinakk, kokes sammen med gulrøttene
1/3 kokt kyllingfilet
1 spiseskje kokt ris
1 spiseskje maiskorn (hermetiske, er vel ikke så lett å få tak i fersk på denne årstiden)
litt rapsolje og bittelitt pepper

Alt hakkes med stavmikser til en fin purée og serveres lunkent. Dette blir ca 200 ml, kanskje litt mer.

Vet ikke om dette faller i smak hos alle barn, men min gutt likte det i alle fall veldig godt. Så nå fikk jeg inspirasjon til å prøve å lage flere retter til han - i morgen blir det noe med torsk, er spent på om han vil like det. Kom forresten over denne siden med en del spennende oppskrifter som også kan inspirere: http://www.barnemat.com/.

PS: Pastinakk er en rotfrukt, ligner litt på en hvit gulrot. De har den ikke i alle matbutikker, men jeg fikk tak i den på Ica Supermarked. Den kan gjerne erstatte potet, og inneholder masse vitaminer og mineraler. Gutten min er forøvrig ikke noe glad i kokt potet virker det som, han har ikke likt noen av middagene vi har prøvd med potet, så det kommer vi nok til å unngå i den nærmeste frmetiden. Det finnes jo så mange andre alternativer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar