24. januar 2012

Gutten min falt falt ned fra sofaen i dag!

Satt i sofaen og holdt på med noe papirarbeid samtidig som gutten min som nå har blitt 7 måneder lå ved siden av meg og lekte. I løpet av et bittelite uoppmerksomt øyeblikk fra min side hadde han klart å rulle ut av sofaen og falt i gulvet med et hyl! Jeg fikk litt sjokk, og han lå vel ikke på gulvet et halvt sekund en gang før jeg løftet han opp. Han skrek skikkelig, men jeg gav han smokken og gikk litt rundt med han, og det tok ikke mer en ett par minutter før han roet seg. Han gråt litt innimellom, så jeg ga han litt fruktmos for å gi han noe annet å tenke på, og lot han se på Drømmehagen på youtube mens han satt på fanget mitt, og da roet han seg helt. Jeg så ikke noen fysiske skader på han, men jeg var jo allikevel veldig redd, og ringte legevakten for å høre om det var noe spesielt jeg skulle se etter. Når jeg fortalte at han hadde falt ned på parkettgulv og ikke et gulvteppe, satte sykepleieren meg over til skadelegevakten, for da kunne hun visstnok ikke gi vanlige råd. Ble selvfølgelig litt nervøs bare av å høre det, men fikk heldigvis fort svar der, og ble også beroliget av det de sa.

Tenkte å gjengi her de opplysningene jeg fikk fra skadelegevakten, det kan jo være nyttig å kjenne til om man skulle være uheldig å oppleve det samme:

- Det første jeg ble spurt om var om han begynte å skrike etter at han falt. Det gjorde han jo virkelig, og det var bra, for da visste jeg at han ikke hadde besvimt sa sykepleieren jeg snakket med.
- Han spurte også om jeg hadde prøvd å gi han mat og om han hadde kastet opp dette. Jeg gav han jo fruktmos 5-10 minutter etter han falt, og han kastet heldigvis ikke opp.
- Fikk beskjed om at babyen kunne bli trøtt, og at det var ok å la han sove, men at jeg skulle vekke han med jevne mellomrom, ca hvert 30. minutt for å sjekke om han var bevisst. Om han kastet opp eller ble bevisstløst skulle vi komme til legevakta for en sjekk.

Alt ser ut til å ha gått helt bra, og det er nå ca. 12 timer siden uhellet skjedde, så det ser heldigvis ut som om min kjære lillegutt kom helt uskadet fra det. Men jeg fikk meg en støkk og kommer til å passe enda bedre på fremover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar