9. februar 2012

Dagens mislykkede babymiddag + vellykket eggemiddag!

I dag ga jeg sønnen min samme middag som i går, siden det var den eneste babymiddagen jeg hadde igjen i fryseren. Han ville ikke spise noe særlig i går, men jeg tenkte at han kanskje ikke var så sulten. Han ville imidlertid ikke ha noe i dag heller, så jeg skjønner at han ikke likte maten. Den bestod av kålrot, gulrot, broccoli og bittelit eple om ikke jeg husker feil. Jeg vet at barn ofte må smake mat mange ganger for å lære å like det, men siden han nektet å spise mer enn en skje i dag, ønsket jeg å gi han noe annet i stedet. Både kjøleskapet og fryseren var desverre gnaske tomt, men jeg ville ikke gi han brød eller grøt til middag i og med at han spiser det til de andre måltidene. Kom på at vi hadde egg, så da stekte jeg det til han. Hadde tenkt å lage eggerøre, men kom på at det var bedre å lage det slik at han kunne spise med fingrene i stedet for av skje. Så det ble en slags mellomting mellom eggerøre og omelett (uten noe annet enn rapsolje tilsatt), slik at han kunne få spise små biter selv. Det virket som om han likte det godt, så jeg ville derfor tipse om det her på bloggen. Det skal ikke være noe i veien for å gi babyer egg før de er ett år så lenge det ikke er eggallergi i familien. Googlet litt i etterkant og fant den interessante bloggen "gladere barn", hvor det står to innlegg om egg som babymat. Les innleggene her. Jeg kommer nok ikke til å gi sønnen min rå eggeplomme, men bløtkokt kommer jeg nok kanskje til å prøve etterhvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar