17. februar 2012

Praktiske tips: Babysvømming

Det er en stund siden jeg skrev at det skulle komme noen lengre innlegg på bloggen, men dagene går faktisk veldig fort når man er i permisjon. Det er så mye fint å finne på at det å sitte foran pcen fort blir nedpriortert, selv om jeg er veldig glad i det også! En av aktivitetene vi driver med er babysvømming. Jeg vil derfor dele noen av mine erfaringer, slik at andre som skal begynne på babysvømming kanskje kan ha nytte av dem.

Det er litt styrete å være med på babysvømming, særlig de første gangene, men for vår del har det vært verdt det. Det er lurt å prøve å få babyen til å sove litt før dere skal på svømmingen, slik at den er uthvilt. I tillegg bør man også sørge for at babyen ikke er sulten når man skal inn i svømmehallen. Det er selvfølgelig vanskelig å time både spising og soving, men uansett er litt søvn og litt melk på forhånd bedre enn ingenting. Men først av alt må man jo pakke med seg alt man trenger. Du trenger kanskje mindre saker enn du tror, her ser du hva jeg tar med hver gang vi skal på babysvømming (mat og resten av det vanlige innholdet i stelleveska kommer i tillegg):
















Jeg pakker alt i en litt stor sekk, men har noen av tingene i en egen pose slik at det er lett å ta med seg fra garderoben og videre inn i dusjen og så i svømmehallen. I denne posen har jeg et håndkle og dusjsåpe til meg selv, to håndklær og en bleie til babyen. På babysvømmingen vi går på trenger ikke babyen å dusje før svømmingen, men det er selvfølgelig viktig at de voksne dusjer og vasker seg godt før man går i bassenget. Babyene svelger ofte en del vann i løpet av badingen, og hvem vil vel at ens egen lille baby skal svelge vann fullt av bakterier...

Babyen ligger på det ene håndkleet mens jeg skifter og mens jeg dusjer, og det blir selvfølgelig litt vått, derfor to håndklær. Så går vi inn i svømmehallen, bader og koser oss, før vi går opp av vannet. Ved bassengkanten tørker jeg babyen med det andre håndkleet, tar på han bleie, og går rett inn i garderoben. Hverken jeg eller babyen dusjer etter svømmingen, det er mye enklere å dusje og bade hjemme. I garderoben kler jeg på babyen litt, f.eks. body og strømpebukse nå på vinteren. Det er lurt å kle på babyen før du begynner å kle på deg selv, ellers kan han eller hun bli kald. Men ikke kle på han eller hun for mye, ellers blir det fort kaldt når dere kommer ut av garderoben. Når babyen er påkledd skynder du deg å tørke og kle på deg selv, før babyen rekker å rulle seg rundt på garderobegulvet og bli våt på klærne.

Når dere kommer ut av garderoben er babyen helt sikkert sulten/tørst og trøtt. De fleste babyer sover godt og lenge etter at de har vært på svømming, så det er lurt å gi babyen drikke og evt. mat før dere går, for det er stor sjanse for at han/hun sovner på vei hjem, og sover godt også etter at dere er kommet hjem. I begynnelsen følte jeg at jeg nesten presset gutten min litt for hardt siden han ble så sliten etter svømmingen, men han liker det bedre og bedre, så jeg har ikke dårlig samvittighet.

Noen små tips på slutten:
- Badehette! Jeg har langt hår og for meg er badehetten uvurderlig, særlig nå på vinteren. Jeg slipper å bli våt i håret, jeg slipper at det stinker klorvann av håret, og jeg ser ganske ok ut på håret når jeg går hjem fra svømmingen også.
- Tikroning til skapet: I de fleste svømmehaller er det oppbevaringsskap som man putter på en tier for å få låst. Lett å glemme å ta med seg, men jeg har en sånn handlevognmynt på nøkkelknippet mitt som jeg alltid bruker.
- Sjekk på forhånd med de som arrangerer kurset om det brukes badebleier eller ikke. På kurset vi går på brukes det ikke badebleier, men en såkalt brillebukse som man kunne kjøpe på første kursdag.











Min lille gullklump i svømmebassenget!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar