27. februar 2012

Tilbake fra togtur


Da er lillegutt og jeg tilbake etter å ha besøkt familie et annet sted på østlandet. Jeg har alltid likt å ta tog, og det er også en grei måte å reise med baby på. Min sønn er ikke noe særlig glad i å kjøre bil, og det er igrunn ikke jeg heller, så foreløpig unngår vi det om det er mulig. Blir vel andre boller når pappa skal ha permisjon, han er nemlig glad i å kjøre bil! Når lillegutt ikke lenger er baby, men f.eks. nærmer seg skolealder har jeg lyst til å reise på interrail med han. Jeg har vært på interrail et par ganger før han ble født, og det virker som en flott måte å dra på opplevelsesferie med barn!

NSBs regiontog har enten egen familieavdeling eller en vogn med litt færre sitteplasser slik at det er plass til barnevogner. Sønnen min var litt urolig i dag, jeg tror det er noen flere tenner på vei opp, så jeg var veldig glad vi satt i "barnevognvogna" og jeg ikke trengte å være redd for at han bråket for mye for de andre passasjerene. Toget var ikke fullt, så om noen syntes det var plagsomt å høre på han kunne de jo bare sette seg i en av de andre vognene. Jeg anbefaler altså å reise med tog når du skal ha med deg baby, det er både lettvint og miljøvennlig! Her er mine tips til en behagelig togtur med baby:

- Ta med nok mat og drikke både til babyen og deg selv.
- Ikke ha med deg for mye bagasje.
- Ha på barnet nok klær, det kan fort bli litt kaldt på toget i den kalde årstiden.
- Ikke vær redd for å spørre konduktørene og evt. medpassasjerer om hjelp til f.eks. å løfte ut og inn barnevognen.
- Husk at det er toalett med stellebord på toget, spør konduktøren om du ikke finner det.
- Ha med litt forskjellig underholdning (ikke bare leker, men ting som knekkebrød, matpapir, osv.) om du har en baby som begynner å bli litt stor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar