15. februar 2012

Nye grøtvarianter og pakninger fra Nestlé

Jeg har lagt merke til at Nestlé har kommet med ny emballasje på grøtpakningene sine, men har ikke kjøpt grøt i det siste så vet ikke om den er praktisk eller ikke... Hørte imidlertid i dag at de nye pakningene inneholder mindre grøt og koster mer enn de gamle pakningene, så fikk tips om å hamstre før det blir tomt for de gamle variantene.

Jeg gikk inn på Nestlés nettsider, og ser at det også har kommet en del nye varianter av grøtene, pluss at ingrediensene i de gamle variantene er endret. Sønnen min får nå vanligvis brød til frokost og lunsj, og grøt til kvelds. Da pleier han å få God Natt Havregrøt naturell, som er beregnet fra 6 måneder og oppover. Dette var en av grøtene som kom best ut i Foreldre & Barns test i januar i år. Denne grøten inneholder, som de fleste andre, maltodekstrin, som er en sukkerart. Noe jeg helst vil unngå å gi min baby. Jeg ble derfor positivt overrasket når jeg så på ingredienslisten at God Natt-grøten nå ikke lenger inneholder maltodekstrin. I tillegg har det kommet en ny God Natt-grøt, nemlig: Fullkorngrøt fra 8 måneder. Denne inneholder heller ikke maltodekstrin, så den kommer vi nok til å begynne å bruke nå som lillegutt har blitt 8 måneder. Jeg kommer derfor ikke til å hamstre av de gamle grøttypene, men dersom du har et spesielt kresent barn eller veldig gjerne vil spare noen kroner så er det kanskje et tips!



PS: Jeg samarbeider på ingen måte med Nestlé, så dette er ikke reklame :-)

2 kommentarer:

  1. Jeg håper jeg finner den nye god natt fullkornsgrøten på en butikk i nærheten, kunne ikke finne den da jeg sjekket denne uken. Men den nye god natt grøten fra 6 mnd skuffer meg. Den er ikke ren havregrøt, men havre og hvete. Og den inneholder mer "kamuflert" sukker enn den gamle god natt grøten som kom best ut i testen. Skulle ønske jeg hadde kjøpt flere pakker, men nå er datteren min straks 8 mnd så vi får heller lete etter den fra 8 mnd.
    Har ikke lest meg opp på maltodekstrin, er det verre enn å tilsette myse og frukt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har heller ikke funnet den fullkorsgrøten enda, har sett etter den i mange butikker nå. Da jeg skrev innlegget hadde jeg bare lest ingredienslisten inne på Nestlés nettsider, og den så bedre ut enn den gamle. Men når jeg nå har sett på næringsinnholdet ser jeg jo at den nye varianten også inneholder masse sukker.

      Jeg vet desverre ikke så mye om maltodekstrin, men tror uansett at det er greit å unngå det også i babygrøten.

      Jeg har tenkt å koke grøt av havremel til sønnen min fremover, har blitt veldig inspirert av gladerebarn.blogg.no ang. hjemmelaget grøt. Men akkurat nå er sønnen min inne i en periode hvor han ikke vil mates med skje, han vil helst ha mat i biter som han selv kan putte i munnen. Så da blir det mest brød i stedet for grøt for tiden, også får jeg heller eksperimentere med hjemmelaget grøt når skjenekt-perioden forhåpentligvis snart er over.

      Slett